23565
post-template-default,single,single-post,postid-23565,single-format-standard,theme-stockholm,stockholm-core-1.1,woocommerce-no-js,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-5.1.7,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.3,vc_responsive

Help, ik word steeds gevoeliger!

Help, ik word steeds gevoeliger!

Wij mensen worden steeds gevoeliger. Enerzijds heeft het te maken met het feit dat het bewustzijn op aarde groeit en dat onze frequentie verhoogt. Maar een andere reden is door het chronisch overprikkelen van ons systeem.

Die laatste daar wil ik het graag met je over hebben.

Chronische overprikkeling ervaar je wanneer je je chronisch over gestimuleerd voelt door de prikkels die het dagelijkse leven met zich mee brengt. Ieder mens heeft prikkels nodig om op positieve wijze gestimuleerd te worden. De zon op je gezicht of een fijn muziekje op de achtergrond terwijl je de krant leest op een zondagochtend. Een mens voelt zich goed als de dosis prikkels die hij/zij binnenkrijgt in overeenstemming is met wat hij/zij aankan en kan verwerken.

Alles wat je waarneemt met je zintuigen zijn prikkels 

Het is heel persoons afhankelijk wat jij op welk moment aankunt. Het hangt samen met jouw fysieke, emotionele maar ook jouw hormonale situatie op dat moment. Persoonlijk voel ik me voor mijn menstruatie snel overprikkeld. Het is ook een prima fase in je cyclus om je dan wat terug te trekken. Maar wat als je voelt dat je je eigenlijk continu wilt terugtrekken omdat je niet bent opgewassen tegen het dagelijkse leven?

Hoogsensitiviteit kan overgaan in hypersensitiviteit wanneer je jouw sensitiviteit probeert te onderdrukken of te negeren. Doordat de chronische overprikkeling niet goed verwerkt wordt, kun je snel overgevoelig of emotioneel reageren. Dat is ook niet raar, want je zet jezelf enorm onder druk. Jouw systeem heeft een manier nodig om zich te ontladen van alles prikkels.

De andere keerzijde van chronische overprikkeling is dat dingen zoveel van je kunnen vragen, dat je je steeds minder bloot wil stellen aan externe prikkels. Je hebt geen zin om naar buiten te gaan of af te spreken met vrienden. Dit kan weer leiden tot een sociaal isolement, depressieve gevoelens en eenzaamheid.

Dit is echt het moment om je energie weer meester te worden.

Wanneer je al in een voorstadium van burn-out bent, dus vaak op je reserves loopt en merkt dat prikkels extra hard bij je binnenkomen, neem dan zeker deze tips mee:

  • Deze eerste tijd is hersteltijd. Wat betekent dat je veel meer rust mag in gaan bouwen in je leven. Met rust bedoel ik geen prikkels, ook geen tv of radio. Dat kan zijn een boswandeling, meditatie of rusten/slapen.
  • Vermijd prikkels niet, maar bouw de prikkels langzaam op naar wat jij aankunt. Hier mag je echt jouw tijd voor nemen.Vergelijk jezelf niet met wat anderen aankunnen.
  • Leer beter jouw grenzen te herkennen en bewaken.
  • Leer communiceren met je werkgever, vrienden en familie over jouw grenzen en behoeftes. Begrip helpt je steeds beter om deze uit te spreken.
  • Maak eens een lijstje met energie gevers en energie vreters. En maak daarin gezonde keuzes voor jezelf.
  • Diepe ontspanning is enorm helend en ook echt essentieel voor de mens om prikkels los te laten. Een Yoga Nidra oefening kun je hiervoor gebruiken na blootstelling aan prikkels maar ook voor bedtijd om de dag los te laten.
  • Zet meldingen van alle socials uit op je telefoon. Beperk sowieso je schermtijd drastisch. Schermen zijn enorme energie vreters voor HSP’s. Gebruik sowieso 1-2 uur voor bedtijd geen scherm meer en dim eventueel het licht.
  • Leer jezelf afschermen en in verbinding blijven met jezelf.
  • Leer je bewust te worden wat van jou is en wat je bij de ander mag laten.
  • Hulpmiddelen zoals een noise cancelling headphone of een zonnebril kunnen ook erg helpend zijn.

 

De aller laatste tip waar alles mee begint en eindigt: Accepteer dat je hooggevoelig bent en dat het wellicht bij jou net iets anders werkt dan bij de mensen om je heen. Jouw gevoeligheid is een prachtige eigenschap met vele voordelen, die je overigens pas zult zien wanneer jij jouw energie beheerst.

Heb je wat gehad aan deze tips of heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Aarzel dan niet om hier contact met me op te nemen. regelmatig werk ik met clienten 1-op-1 op dit thema of in een workshop setting.

Manon Asbroek

info@manonasbroek.nl